کد خبر 1651606
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۷
افزایش مبتلایان تب دنگی به ۲۲۱ نفر/ صید پشه آئدس در ۷ استان

سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت نسبت به شیوع بیماری تب دنگی در کشور هشدار داد.

به گزارش مشرق، دکتر قباد مرادی درباره وضعیت تب دنگی در کشور اظهار داشت: موارد تب دنگی در کشور ما افزایش پیدا کرده است و از سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۴۰۲، ۷۵ مورد بوده و از پایان سال گذشته میزان مبتلایان که همه آن وارده بوده، افزایش یافته است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال (۱۴۰۳) تاکنون تعداد مبتلایان تب دنگی به ۲۲۶ مورد رسیده است. بسیاری از مبتلایان وارده از کشورهای مختلف از جمله امارات، پاکستان، عمان و ... بوده است.

وی اذعان دارد که علت اشاره به کشورهای همسایه از این جهت است که این کشورها آلوده به تب دنگی هستند و تاکنون ۷۶ مبتلا انتقال محلی دارند یعنی کشور ما اکنون کاملا مستعد است که این بیماری فراگیر و به دیگر افراد نیز منتقل شود.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت به وضعیت بیماری تب دنگی در برخی از شهرها همچون چابهار واقع در استان سیستان و بلوچستان اشاره و خاطرنشان کرد: در شهر چابهار بیش از ۹۰ مورد بیماری تاکنون ثبت شده است. موارد تب دنگی در استان های فارس، هرمزگان، قزوین، گیلان و اصفهان نیز گزارش شده است و ممکن است بخشی از موارد وارده باشد

خطر انتقال محلی تب دنگی در خطه های شمالی و جنوبی کشور

مرادی نگرانی ها در خصوص شیوع بیماری دنگی در خطه های شمالی و جنوبی کشور را به دلیل انتقال محلی آن جدی تر قلمداد کرد و گفت: تب دنگی از جمله بیماری های نوپدید است و صرفا منحصر به کشور ما نیز نیست و مرگ و میر بالایی ندارد و مرگ و میر آن کمتر از یک درصد است.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: تاکنون ۷ میلیون ابتلا به تب دنگی در سرتاسر جهان گزارش شده و اکنون ۱۴۰ کشور دنیا درگیر این بیماری هستند و از این حیث این آمار را ارائه می کنم که فقط کشور ما درگیر این بیماری نیست و در کشور ما در بین کشورهای همسایه، انتقال محلی تب دنگی دیرتر به وقوع پیوست.

وی بر لزوم هوشیاری همه دستگاه ها در خصوص شیوع و گسترش تب دنگی تاکید و تصریح کرد: مردم و دولت باید فضاهای مستعد رشد لارو این پشه را از جمله گودال های آب، فاضلاب های روباز و حتی ظروف گلدان ها را پاکسازی کنند.

وی یادآور شد: علائم شایع این بیماری تب، بدن درد، کوفتگی و خستگی است و ممکن است در برخی موارد وخیم تر شود و به شکل سیستماتیک آنها را درگیر و سبب نارسائی برخی ارگان ها شود.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به دوره کمون تب دنگی در بدن بیمار گفت: از وقتی که بیماری وارد بدن می‌شود تا وقتی که علائم شروع می‌شود بین ۴ تا ۷ روز است و بین ۷ تا ۱۰ بیماری در بدن می ماند.

وضعیت قرمز چابهار در تب دنگی

وی بار دیگر تاکید کرد که یکی از نقاط انتقال تب دنگی شهر چابهار بوده و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ نفر به این بیماری مبتلا شدند و شاهد انتقال محلی این بیماری هستیم و چون عامل انتقال همچون بیماری مالاریا، پشه است، تاکنون بیش از ۷۰۰ نقطه از مناطق عامل این بیماری شناسایی شده است.

مرادی خاطرنشان کرد: در مواجهه با این بیماری، شناسایی سریع بیماران و تحت مراقبت و درمان قرار دادن آنها امری ضروری است و نباید بیماران در فضای باز قرار بگیرند چرا که ممکن است بدن آنها توسط پشه گزیده شود و به بدن سایر افراد انتقال یابد.

سرپرست مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس اطلاعات واصله، بیماری یابی بسیار وسیعی در چابهار صورت گرفته است و تا شعاع ۵۰۰ متری محل زندگی فرد بیمار را به وسیله مه باشی ترکیبی از سم و گازوئیل پاکسازی می کنند و اطرافیان فرد بیمار نیز مورد بررسی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: تاکنون آموزش های اختصاصی برای مردم و برای مدیران و مسئولین در منطقه چابهار داده شده و مدیرکل آموزش و بهداشت وزارت بهداشت نیز چهارمین بازدید خود را از منطقه چابهار انجام داده است تا موارد را از نزدیک بررسی کند.

براساس گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، وی گفت: یکسری آموزش های عمومی از جمله اینکه چگونه لباس بپوشند و آب های راکد را چگونه پاکسازی کنند و چگونه پشه بند ببندند نیز به مردم داده شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس